söndag 25 maj 2014

När Pelle kom hem

När Pelle Olsson skriver på för Malmö FF inför säsongen 1984 finns en viktig punkt i kontraktet: Att få ge något tillbaka till sin moderförening.
   På sommaren 1985 får han chansen.


Pelle i MFF-tröja. Ur GD:s arkiv
Den 24 juli -85 är det match på Skutskärs idrottsplats. På ena planhalvan står Pelle Olssons moderklubb Skutskär IF, på den andra hans nuvarande klubb Malmö FF. I stället för en del av övergångspengarna när Malmö köper Pelle från Gefle ska hela Skutskär bjudas på fotbollsfest. Det är så moderklubben tackas för att ha fostrat den kvicka, vänsterfotade forwarden som visserligen gick till Gefle IF redan i sena tonåren, men som är född och uppvuxen i Skutskär. Just den biten är så viktig att den står med redan i Pelles kontrakt med GIF.
   
Även om inte MFF ställer upp med sitt bästa lag finns profiler som Lasse Larsson, Hasse Borg, Roger Ljung och förstås hemmasonen Pelle Olsson i laget. Och på tränarbanken sitter Roy Hodgson.
   Pelle har haft ett motigt år. Först skadade han armen allvarligt och sedan var det ett senfäste som krånglade.
   – När jag var helt okej från senaste skadan hade allsvenskan sommarvila. Men nu har jag fått spela några matcher i Tipscupen från start och det skulle vara roligt att få en allsvensk match från start också, säger Pelle till Gefle Dagblad efter matchen.
    Nu har dock skadorna släppt och Pelle är på spelhumör inför de cirka 1 000 åskådarna på plats.
   – Visst var det roligt att komma hem och lira, säger Pelle medan han skriver autografer.

Pelle Olsson gör fem mål i matchen och Malmö FF vinner med – håll i er – 17–3!
    Skutskärs målvakt är svettig efteråt:
    – 17 mål har jag aldrig släppt in i en match förut och jag hoppas att det inte ska upprepas. Inte hade jag räknat med en sådan utspelning, men vad gör man? MFF var ju så fantastiskt bra, säger Matts Hockman som ändå håller nere i siffrorna tack vare några fina parader.
    I pausen går Roy Hodgson fram till Skutskärs tränare Kent Hockman och frågar om han vill att MFF ska slå av lite på tempot.
    – Men det godtog jag inte. Hade publiken betalt entré ska den också ha full valuta, säger Hockman till GD.
   Pelle Olsson är nöjd med sin insats efter matchen, men inser att det blir svårt att peta forwardsduon Mats Magnusson och Lasse Larsson:
   – Jag har spelat någon match som högermittfältare, men om det är min framtida plats vet jag inte, säger Pelle.
   
Den dagen i Pelles fotbollsliv var säkerligen speciell för både honom och publiken i Skutskär, men det är ingenting mot de känslor som omger morgondagens match mellan Gefle – det Gefle som Pelle Olsson format under så många år – och hans nya klubb Djurgårdens IF.
   Förhoppningsvis blir den också en fotbollsfest – även om det inte blir 20 mål.
Jimmy Morén
jimmy.moren@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar