lördag 26 april 2014

Hans son är uppe i lika många mål

Gefle IF:s lagkapten Marcus Hansson har gjort åtta mål för GIF.
   För 30 år sedan sprang farsan hans omkring på GIF:s mittfält och skyfflade in – just det, åtta mål.
   Nu hoppas Thomas Hansson bli nedpetad i familjens skytteliga.
   – Det fixar Marcus, inga problem, säger han till 4-4-2-bloggen.


Thomas Hansson, som själv tränade sonen Marcus
när han var yngre, vill lyfta fram förra tränarna
Micke Persson och Conny Asklöf som betytt
mycket för Marcus utveckling. Foto: Privat

Thomas Hansson, ursprungligen från Gällivare, spelade fyra säsonger i Gefle IF på 80-talet, främst som mittfältare men också som ytter- och mittback, innan en skada trasade sönder både korsband och karriär. Han var precis som sonen Marcus lagkapten under en tid. Totalt gjorde han åtta mål, inget i allsvenskan, men väl sju i division 1 och 2 norra och ett i Svenska cupen.
   4-4-2-bloggen ringde upp pappa Thomas.

• Minns du dina mål?
– Njae, jag minns ett mot Eskilstuna. Jag gick upp i en duell med Kennet Andersson och nickade in ett mål. Det är ett kul minne. Han blev ju rätt bra på huvudet. Sen.

• Du kom ju från IFK Göteborg till GIF 1984 och i din första match förlorade ni med 2–7 mot Malmö FF i allsvenskan.
– Ja, det kommer jag aldrig att glömma. De sprang oss sönder och samman. Det var inget kul. Det jag minns starkast från första tiden i Gefle var ju vilken markant skillnad det var från att spela i Göteborg. Jag trodde att jag hade kommit till en division 3- eller division 4-klubb och jag hade svårt att acklimatisera mig. Men sedan spelade vi jättebra på hösten och var nära att greja kontraktet.
– Sen året efter är jag jättenöjd med. Jag fick vara med i ett kombinationslag från division 2 norra-lag som mötte Tottenham då.

• Hur var du som spelare?
– När jag var yngre och spelade i Gällivare var jag teknisk och målfarlig, men i Blåvitt fick jag en annan roll, spelade ytterback och blev mer av en arbetshäst. 

• Ser du dig själv i Marcus?
– Det gör jag lite grann. Fast han är kraftfullare och lite mer organiserad. Jag kunde falla ur ramen. Men det är ju en helt annan fotboll nu, jag förstår inte hur de orkar med.

• Du tränade Marcus när han var yngre, hur var han?
– Han var grymt kvick och målfarlig, trots att han var minst av alla. Han har satsat stenhårt på fotbollen, varit noga med träningen och kosten, och är värd allt det här.

• Hur mycket pratar ni fotboll nu?
– Inte mycket faktiskt. Jag ringde honom när han satt på bussen efter att de förlorat mot Helsingborg med 1–5 för att trösta honom, men då sa han bara "du, farsan, det är så mycket fotboll ändå, kan vi inte snacka om något annat". 
– Sen har vi ju den här West Ham–Liverpool-rivaliteten. Han hängde med till London en gång när han var liten och då blev han så tagen av West Ham-publiken.
– Vi hade snackat om att åka över och se någon match, men han hade ju bara ledigt i december. I fjol kikade vi på datum och då möttes faktiskt just West Ham och Liverpool så vi åkte över och kollade. Marcus sa innan matchen att Liverpool vinner nog med 5–1, och så blev det 5–1.
– Sen har han ju den där Hammarby-grejen. Han har alltid gillat stämningen och publiken där och när han var liten tapetserade vi hans rum i Hammarbyfärger.

• Du är inte orolig att han passerar dig i GIF-målligan?
– Haha, nej nej, det kommer han naturligtvis att göra.
Jimmy Morén
jimmy.moren@gmail.com

Thomas åtta mål i GIF:
1985-07-14: Vasalund borta
1985-09-28: Falun hemma (2)
1985-10-05: Eskilstuna hemma
1986-05-19: Vasalund borta
1986-07-27: Färila borta (Svenska cupen)
1986-07-30: SIF borta
1987-07-05: ÖSK borta

Marcus åtta mål i GIF:
2009-04-26: Qviding borta (Svenska cupen)
2009-05-13: Djurgården hemma (Svenska cupen)
2011-10-23: Djurgården borta
2013-06-24: Djurgården hemma
2013-07-11: Trans Narva hemma (kval till Europa League)
2013-08-11: Mjällby hemma
2014-04-17: BP hemma (2)


Marcus Hansson gjorde två mål mot BP. Foto: TT



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar