fredag 24 januari 2014

Om Orlov, Twitter och krisen

Häromdagen hamnade jag i en så kallad Twitter-beef.
   Den handlade bland annat om huruvida Jakob Orlov är en intressant spelare och om forwards som Gefle säljer alltid misslyckas i andra klubbar.

Det hela började med att Mårthen Bergman på Fotbolldirekt.se slängde ut en fråga på Twitter om Jakob Orlovs övergång till Brann. När någon ifrågasatte hur många av Gefles forwards som egentligen lyckats i andra klubbar ville jag lägga näsan i blöt. Det känns nämligen som en väletablerad myt att en forwardsvärvning från Gefle är dömd att misslyckas.
   Alexander Gerndt blev en succé i Helsingborg, Amadou Jawo fick aldrig riktigt chansen i Elfsborg, men gjorde tolv mål i fjol för Djurgården, Mikael Dahlberg verkar ha fått en fin start i Grekland och längre tillbaka i tiden har ju både Hasse Berggren och Anders "Dojan" Nilsson gjort bra ifrån sig. Jag nämnde även Peter Fyhr som, enligt statistikoraklet Mats Jonsson gjorde dugliga fem mål och tre assist på 19 matcher för Norrköping 1998.
   Bland de misslyckade hittade jag bara två: Johan Oremo och Daniel Westlin.
   Mårthen Bergman höll dock inte med om Fyhr och skrev sedan det här inlägget om Orlov.

Några saker jag reagerar på i Bergmans inlägg:

* Varför raljera över Jakob Orlov? Han är Gefle IF:s bästa målskytt i allsvenskan genom tiderna och har betytt enormt mycket för laget de senaste åren. Man kanske kan tycka att inlägget är skrivet med glimten i ögat, men jag ser inget kul i att som fotbollsskribent skylta med att man inte vet så mycket om en av allsvenskans pålitligaste målskyttar.

* Jag skickade en länk till Peter Fyhrs engelska Wikipedia-sida till Bergman som han lade ut på bloggen. Det är oklart varför Bergman klippte ut den ointressanta statistiken och inte tog med den här lite roliga bonusinfon (vilket ju var anledningen till att jag skickade länken):


* Ni som följer den här bloggen vet att jag är journalist. Bergman kollade inte upp detta utan kallar mig supporter i inlägget. Jag poängterade detta, men han har inte ändrat.

***

Nu över till något annat. Gefles kris.

Tittade lite i databasen och kan konstatera följande: 15 av 34 allsvenska mål under 2013 gjordes av spelare som nu lämnat klubben (Orlov 8, Dahlberg 4 och Faltsetas 3). Lägger man dessutom till mål som de flyktade spelarna varit inblandade i så blir det 24 av 34 mål.

Det är med andra ord ett ansenligt offensivt tapp som nu ska ersättas. Det blir spännande att se vad som händer.

Jimmy Morén
jimmy.moren@gmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar